21.4.2015 - זהו התאריך בו החליטה גוגל להטיל פצצה על עולם האינטרנט , כאשר הכריזה באופן רשמי שהתאמת אתר לנייד הופך להיות אחד מהפרמטרים לדירוג האתרים במנוע החיפוש של גוגל ומתאריך זה אתר מותאם לנייד זה חובה ולא בגדר המלצה.
שינוי הגישה מגיע בשל העובדה שחלק רב מאוד מהתנועה ברשת מגיע ממכשירים ניידים כגון סמארטפונים וטאבלטים המגיעים בגדלי מסך שונים ויש צורך לבצע את ההתאמה על מנת ליצור עבור גולשים אלו חווית גלישה משופרת.
לרבים מאיתנו הצעד נראה במבט ראשון כמשהו מינורי בעל השפעה מזערית , אולם, כאשר בוחנים את הנושא לעומק ניתן להבין שמדובר ברעידת אדמה של ממש ולא פחות מזה!
במאמר הבא שלנו ננסה לבחון את הנושא מכיוונים שונים ולגעת בכל ההשלכות השונות של הצעד מרחיק הלכת של גוגל .
גילוי נאות - אני באופן אישי לא מחבב כל כך אתרים מותאמים למובייל מכמה סיבות שהעיקרית שבהם הוא שאתה לא יכול לספק לגולש את אותה כמות מידע על מסך 4" או 5" כמו על מסך 24" , אתר מותאם למובייל ברוב המקרים יאלץ להיות אתר דל יותר ופשוט גרסא רזה של האתר המקורי , יכול להיות שהגישה שלי תשתנה עם הזמן ככל שנתרגל ל אתרים מותאמים למובייל, אבל לפעמים כשאתה מחפש משהו באתר מסויים ואז אתה מגלה שאין את אותו מידע שאתה מחפש בגרסא הניידת זה קצת מתסכל.
מצד שני , צריך להבין שלגולשים ממכשירים שונים יש צרכים שונים ... בדרך כלל הגישה מהסמארטפון היא יותר קצרה וממוקדת בכדי לחפש משהו ספציפי , לעומת גלישה מטאבלט, לפטופ או מחשב נייח , כאשר שם זמן הגלישה הוא ממושך יותר ויותר מעמיק.
בכל אופן אני עדיין אוהב לקבל גרסה זהה של האתר על כל המכשירים ,גם אם צריך לצבוט קצת את המסך מדי פעם, ייתכן שזה מתוך הרגל , אבל זאת דעתי בלבד.
לפני שנעבור לסקירת כל המשמעויות של של " התאמת אתר למובייל" , נעבור על הבעיות והקשיים שהנושא הזה מביא עימו לבעלי האתר ולבעלי העסקים , שזה משהו בסדר גודל של " מכת מצריים" ברמה הטכנית.
לרוב בעלי העסקים ובעלי האתרים הוותיקים יש אתרי איטנטרנט וותיקים , והמשמעות של אתר אינטרנט וותיק הוא שברוב המקרים הוא גם בנוי על מערכת וותיקה, כזו שבדרך כלל מבוססת על שפת קוד HTML 4 , ולא מאפשרת התאמה למובייל , גם אם נגדיר את האתר ברזולוציה מסויימת והאתר יראה בצורה סבירה על סמארטפונים , עדיין גוגל לא יזהה את ה אתר כמותאם למובייל.
ברוב המקרים גם פיתוחים חדשים למערכת ישנה התשתית לא תתן מענה הולם ל התאמת האתר לנייד בסטנדרטים של היום.
המשמעות היא שהרבה מאוד אתרים וותיקים שכבר מקודמים בגוגל למיקום גבוהה בשל הוותק שלהם , ידחקו אחורה בשל העובדה שאין להם אתר מותאם לנייד.
כרגע נקודת ההנחה היא שהפרמטר ישפיע על דירוג החיפושים במובייל (יותר מ 50% מהתנועה באינטרנט עם מגמת עלייה ), אך לא מן הנמנע וסביר מאוד להניח שבהמשך הפרמטר ישפיע גם על הדירוג הכללי של האתר במנוע החיפוש הרגיל של גוגל.
המשמעות עבור בעלי העסקים שיש להם אתר וותיק היא כזו:
במידה ולא יעשו משהו על מנת לעמוד בתקן של התאמת האתר למובייל הם יצללו מטה בדירוג של גוגל ותנועת הגולשים לאתר שלהם תפגע באופן משמעותי וכך גם מספר הלקוחות הפוטנציאליים שלהם דבר שיכול להביא לפגיעה קשה בעסק שחלק גדול מהתנועה שלו הוא דרך האינטרנט.
במידה ובעל העסק כן החליט לעשות צעדים על מנת לבנות אתר מותאם למובייל, נפתחת סוגייה חדשה של מה הדרך הכי טובה לבצע זאת ולהפגע כמה שפחות.
בניית אתר חדש דורשת גם טיפול מקצועי בכל נושא קידום האתר על מנת לבצע הפניות 301 ולא לאבד את המיקום והמוניטין שהאתר צבר בגוגל, יש לקחת בחשבון שקידום אתרים מקצועי יעלה לפעמים יותר מבניית אתר חדש.
פתרון אחר שגם מביא איתו סוגיות בעייתיות , הוא פשוט השארת האתר הקיים , בניית אתר חדש בגרסאת מובייל באמצעות מערכת כגון LOGOSITE או WIX , ולהטמיע קוד HTML באתר הישן שמבצעת באופן אוטומטי הפניית גולש המשתמש במכשיר נייד לגרסאת המובייל של האתר , כך שיהיו לנו בעצם 2 אתרים שונים לדוגמא www.example.com שעליו ישב האתר הרגיל שלנו ובמקביל יהיה לנו אתר נוסף שישב על הדומיין www.M.example.con , האות אם באנגלית = מובייל , וכל מי שגולש מסמארטפון או טאבלט יגיע באופן אוט' לגרסא המותאמת לנייד של האתר שלנו.
פיתרון זה מביא איתו גם בעיות לא פשוטות.
קודם כל , נצטרך לתחזק 2 אתרים ברמה שוטפת , כמובן שיש לזה עלויות כספיות של בניית אתר נוסף + תחזוקה שוטפת של אחסון , עידכון וכו'.
דבר שני הוא נושא התוכן , לא נוכל פשוט להעתיק את החומר שיש לנו באתר הרגיל כי ברוב המקרים גוגל יזהה זאת כהעתקה וייתכן ו"יעניש" את אחד האתרים ודבר יפגע במיקום האתר בגוגל .
כלומר , ניצטרך לכתוב ולהוסיף תכנים שונים ל 2 אתרים במקביל , לרוב גם נצטרך להתאים את התכנים לצרכים של הגולשים בכל פלטפורמה.
אם כך נמצא שישנו פרדוקס , כי מצד אחד גוגל אונסת אותנו לבנות אתר מותאם למובייל , מצד שני , אי אפשר לשכפל את החומרים הקיימים באתר שלנו.
אכן אתר מותאם למובייל זה נושא בעייתי ומורכב שמצריך חשיבה ובחינה מעמיקה על מנת להבין מה הכי מתאים לאתר או לעסק שלנו.
הדבר פחות משמעותי באתרי תדמית פשוטים המכילים 5 - 10 עמודים , אולם אם מדובר באתרים וותיקים המכילים חומר רב ובנויים על תשתית ישנה , הנושא מאוד מורכב ובעייתי ודורש בחינה מעמיקה על מנת למצא את הפיתרון המתאים ביותר הגורר פגיעה מזערית כמה שיותר במיקום האתר בתוצאות החיפוש.
לאחר שנגענו על קצה המזלג בבעיות שעולות בפני בעלי האתרים התאמת האתר שלהם למובייל ננסה לעשות קצת סדר ולבצע סקירה של הנושא כך שנבין את נקודות המפתח ב התאמת אתר למובייל ע"פ התפישה של גוגל, ונבין למשל מה ההבדל בין אתר מותאם לנייד ל אתר רספונסיבי ,איך לעצב את האתר שלנו בצורה נכונה ועוד...
גוגל מפרידה בין 3 אלטרנטיבות של תצורות להתאמת האתר למובייל :
1. עיצוב אתר רספונסיבי - רספונסיבי מלשון "מגיב" , תכונה ששייכת בעיקר למערכות בניית אתרים חדות ומתקדמות כגון : LOGOSITE או WIX , הדגשים העיקריים והייתרונות של אתר רספונסיבי הוא שהאתר משתמש באותו קוד HTML , כל התוכן נמצא במקום אחד , אין צורך לתחזק 2 אתרים , המערכת יודעת לזהות את גודל המסך באופן אוטומטי ולהתאים את האתר לגודל המסך , קרי , אתר רגיל יופי על מסך מחשב או טאבלט , אם ניכנס לאתר דרך סמארטפון יפתח האתר בגרסא שונה שמותאמת לגודל המסך , בנוסף , האתר גם יושב על אותו דומיין , זאת השיטה המומלצת ביותר ע"י גוגל , הבעיה שהתכונה הזאת קיימת לרוב רק במערכות מתקדמות כגון : LOGOSITE ו WIX , ולבעלי אתרים ישנים יש צורך להחליף את כל התשית של האתר ולבנות את כל האתר מחדש בכדי שיהיה להם אתר רספונסיבי ש מותאם לנייד ולכל גודל של מסך באופן אוטומטי ורספונסיבי עם אותו קוד HTML ו על אותו דומיין.
2. עיצוב אתר דינמי - 2 גרסאות של אותו אתר , גרסא אחת למסכים רגילים וגרסה נוספת מותאמת לנייד , לרוב יושבים על אותו דומיין (בד"כ על תת דומיין עם האות M בהתחלה) , לכל אתר יש קוד HTML שונה.
3. כתובות אתרים נפרדות - שוב 2 גרסאות של אותו אתר אחת רגילה ואחת מותאמת למובייל , לרוב על 2 מערכות שונות , עם 2 דומיינים נפרדים.
ב 2 האלטרנטיבות האחרונות יש להוסיף קוד רידיירקט ב HEAD של האתר על מנת לבצע הפנייה אוט' של גולשים מסמארטפונים לגרסא המותאמת של האתר , אלטרנטיבות אלו מתאימות לבעלי אתרים וותיקים שלא מעוניינים לבנות את כל האתר מחדש אלא , להוסיף לאתר שלהם גרסה נוספת מותאמת לנייד , לרוב יבוצע שימוש ב 2 מערכות שונות , נאלץ לתחזק 2 אתרים שונים עם תוכן שונה על מנת למנוע תופעה של הענשה בשל העתקה , ההבדל העיקרי בין 2 ל 3 הוא השימוש באותו דומיין (תת דומיין ) או בדומיין אחר לגמרי (לעיתים עם סיומות שונות).
מספר טיפים מטעם גוגל:
החברה בגוגל מספקים כמה טיפים ותשובות לשאלות שבדר"כ קופצות נסכם את זה בכמה נקודות עיקריות :
1. לא חייבים לבצע הפנייה ב HEAD של האתר כך שכל כניסה לאתר מכל URL של האתר יפנו לדף הבית של גרסאת המובייל , ניתן לבנות את ההפניות מגרסאת הדסקטופ לגרסאת המובייל ברמה של העמודים כלומר לקשר כל דף בנפרד לדף שווה ערך באתר המותאם למובייל שלנו.
2. אין צורך להפנות את כל עמודי האתר , ניתן להשאיר חלק מהעמודים של האתר כמו שהם ללא גרסאת מובייל.
3. לחלופין ניתן לבנות דפים ב אתר המותאם מובייל שאין להם דפים שווי ערך באתר הרגיל , דפים כאלו יצטרכו לבנות לעצמם מוניטין בגוגל ולספק תוכן מעניין ואטרקטיבי לגולשים באתר המותאם למובייל שלנו
|
|
|
|
|